За какво да внимаваме, когато си взимаме кученце
![куче](https://m.netinfo.bg/media/images/50284/50284936/1250-666-kuche.jpg)
И дентификацията, регистрацията и минималната възраст за продажба на кученца са масово пренебрегнати в България, разкрива доклад на Четири лапи
Ако сте взели решението да присъедините кученце към семейството си, то вероятно се чудите кои са нещата, за които да внимавате. Идентификацията, регистрацията и минималната възраст на четириногото са сред основните от тях. За това и резултатите от доклада на Четири лапи относно незаконната търговия с кученца в Европа, са толкова шокиращи.
Според резултатите от проучването, в нарушение на законовите изисквания, 60% от кученцата в България се продават без микрочип и паспорт. Половината от закупените кученца са на възраст от шест седмици или още по-малки, когато все още трябва да бъдат с майките си.
![кученце](https://m.netinfo.bg/media/images/50284/50284927/624-400-kuchence.jpg)
Dogsandcats.bg
За да изследва въздействието на пандемията върху тенденциите при купуването на кученца, както и многото рискове, пред които са изправени купувачите при закупуване на кученце онлайн, в началото на 2022 г. Четири лапи поръча проучване, проведено от изследователската агенция Savanta в седем европейски страни, включително България.
Безпрецедентното търсене по време на пандемията подхранва незаконната търговия с кученца в цяла Европа, която причинява страданието на милиони кученца всяка година. Данните, събрани от проучването в България, показват шокиращо потъпкване на законовите изисквания:
- Само 40% от анкетираните казват, че кученцето им е било микрочипирано и регистрирано преди продажбата
От всички държави, участвали в проучването, България се отличава като страната с най-голям дял неидентифицирани и нерегистрирани кучета, продавани онлайн, въпреки ясната правна рамка.
- Половината от кученцата (50%) са закупени на възраст 0-6 седмици, което е незаконно
Това компрометира значително здравето и социализацията на кученцата до края на техния живот.
- Само 15% от купувачите казват, че са купили кученцето си от регистриран развъдник.
- Повечето кученца са рекламирани в социалните медии (51% общо, 35% от тях във Facebook) и в уебсайтове (29%).
Резултатите от проучването за България можете да намерите тук.
Международния доклад от проучването можете да прочетете тук.
![куче](https://m.netinfo.bg/media/images/50284/50284935/624-400-kuche.jpg)
„Повече от тревожно е, че наблюдаваме толкова масово погазване на законовите изисквания. Резултатите от проучването в България повдигат сериозни въпроси за развъждането и продажбата на кучета в България и подчертават липсата на осведоменост по отношение на придобиването и собствеността на кученце. От една страна, е необходимо регулиране на онлайн търговията, чрез проверка на данните за идентификация на продавача и информацията, свързана с кучетата. От друга страна, е много важно потенциалните купувачи да извършват задълбочено предварително проучване, така че да са запознати с изискванията и да избегнат закупуването на кученце от незаконната търговия. "
Ивелина Иванова, координатор Програми на Четири лапи – България.
„За да се подпомогне борбата с незаконната търговия с кученца онлайн, продавачът трябва да бъде проверен от сайтовете за обяви, заедно с данните за микрочипа на кученцата, които продава. В допълнение, социалните медийни платформи трябва правилно да прилагат своите забрани за продажба на животни, като е необходимо законодателство за защита на животните, продавани онлайн във всички изследвани страни.“ казва Джули Сандърс, директор „Животни-компаньони“ в Четири лапи.
![куче приют](https://m.netinfo.bg/media/images/50201/50201675/624-400-kuche-priiut.jpg)
Прекарването на повече време у дома около пандемията определено е оказало влияние върху закупуването на кученце, предимно онлайн, чрез социални медии и уебсайтове. Въпреки че основните причини за покупка са желанието да се грижат за кученце и такива, свързани с децата, кученцата са избирани въз основа на това как изглеждат, като външният им вид е водещ фактор. Те често са купувани бързо и твърде малки онлайн, без адекватно проучване. Това прави потенциалните нови собственици уязвими към измами и води до закупуване на твърде малки кученца, без документи, от нерегистрирани развъдници и/или продавачи.
Кампанията на Четири лапи Малко.Бързо.Болно. цели да достигне до потенциални купувачи и да им покаже рисковете, свързани с незаконната търговия, както и да предостави информацията и ресурсите, от които хората се нуждаят, за да си купят кученце по отговорен и безопасен начин.
![куче от приют](https://m.netinfo.bg/media/images/48678/48678290/624-400-kuche-ot-priiut.jpg)
Организацията стои зад каузата “Осинови, не купувай” в стремеж това да се превърне в тенденция и за България. Най-добрият начин да помогнем на куче в нужда е да го осиновим от местен приют.
Взимайки куче от приют, например, не само ще помогнем на него, но и ще вземем животното с изрядни документи, кастрирано, ваксинирано, чипирано и ще имаме идея за характера и навиците му.
Вижте още:
3 причини защо е важно да чипирате кучето си
Важни документи, които всяко куче трябва да има